Brabants beeld bij ingang van Central Park in New York

Als een beeldhouwer ergens graag een werk wil neerzetten, dan is het wel bij de ingang van Central Park in New York. De geboren Volkelaar Mark Manders kreeg het voor elkaar.

,,Mooi dat mensen stilstaan in de stad, dat komt niet vaak voor,” vindt Manders, geboren in Volkel. ,,En het is ook nog eens superkoud.” Het vriest overdag, dus voor de officiële opening van de openluchtentoonstelling van zijn werk zijn liters warme chocolademelk ingeslagen.

Grote namen

U kent Manders wellicht van het Rokin in Amsterdam: hij maakte de fontein die bestaat uit twee hoofden. Ze hebben wel wat weg van zijn nieuwe New Yorkse sculptuur. Het is gekozen door het Public Art Fund van New York, een organisatie die de stad als galerie gebruikt en kunst van grote namen op straat tentoonstelt. Op het plekje van Manders stond vorig jaar nog een werk van de Chinese grootheid Ai Wei Wei.

,,Heel eervol,” vindt Manders. ,,Ik heb een reizende tentoonstelling voor vier Amerikaanse musea gemaakt, en eens iets voor het Louvre gedaan. Dat waren ook heel belangrijke momenten. Maar om iets te doen op zo’n plek…” New York is ‘magisch’, vindt hij. ,,En kijk wie hier allemaal iets hebben gedaan – ik sta in een mooi rijtje, dat kun je wel zeggen.”

Scheuren, planken en touwen

Zijn reusachtige hoofd met gesloten ogen straalt rust uit, op één van de drukste punten in een van de dichtstbevolkte stukjes stad ter wereld. Achter het werk van Manders ligt de zuidoost-ingang van Central Park, die naar schatting wordt gebruikt door 3,2 miljoen mensen per jaar. Zij kunnen ‘Gekanteld hoofd’ bekijken tot 1 september.

De miljoenen voorbijgangers worden door Manders even op het verkeerde been gezet. Het hoofd lijkt van klei, maar is in werkelijkheid van beschilderd brons. De stoeltjes en koffer aan de voet roepen vragen op, de scheuren, planken en touwen doen vermoeden dat het nog niet af is, maar hier in het hart van New York krijgt het de grandeur van een monument.

Trump Tower

Het was niet makkelijk om een passend werk te maken voor deze plek, zegt Manders. Want hoe vang je de aandacht van de altijd gehaaste New Yorker of de toerist, als je moet concurreren met Central Park, Fifth Avenue, een beroemde glazen kubus waarin de Apple Store huist en niet veel verderop de Trump Tower? Het moest eenvoudig blijven.

,,Ik had al twee werken af, maar ik heb toch besloten iets anders te maken. Het bestond uit een paar onderdelen en dat leek me niet goed hier. Het is een lastige plek, heel chaotisch. Alles is hier zo groot, dat wat je maakt sowieso klein is. Toen dacht ik, ik moet iets horizontaals doen. Maar er is niet genoeg plek. En als je iets verticaals maakt, gaat het altijd verliezen, want het blijft hoe dan ook laag vergeleken bij de stad. Dus dan maar iets er tussenin: schuin.”

Bron: bd.nl

Foto: Mark Manders naast zijn beeld Liz Ligon, Courtesy of Public Art Fund, NY.