Van de Ven Garantiemakelaars bestaat 35 jaar

UDEN | De huidige directeur is Marcel van den Bergh uit Volkel (43). Hij kwam binnen als stagiair en ging nooit meer weg. Hij nam het bedrijf in 2004 over van zijn baas en leermeester Jan van de Ven, die op 1 september 1982 het bedrijf oprichtte. Deze week wordt er volop aandacht geschonken aan die 35-ste verjaardag.

Van den Bergh is vooral trots op het feit dat hij een constant team heeft. En dat ze allemaal erg ervaren zijn in het makelaarsvak; Jan Casteleijn, Monique Schappers en Justa Stouthart zijn de bekende gezichten op kantoor.

“De meesten zijn al meer dan twintig jaar in dienst en wonen zelf in de regio. Dat toont naar de buitenwereld ook een vertrouwd gezicht. Vroeger moest een makelaar/taxateur bij de rechtbank beëdigd worden. Dat is inmiddels afgeschaft. Iedereen kan makelaar worden.”

Het kantoor heeft in de beginjaren nog hypotheekverstrekking in het pakket gehad. Dat is inmiddels afgestoten. Van de Ven heeft de focus nu vooral op bestaande woningverkoop. Hij heeft in dit gebied een heel behoorlijk marktaandeel. Daarnaast bemiddelt het makelaarskantoor ook wel voor Area en voor beleggingsfondsen. Het gaat dan bijvoorbeeld over de verkoop van voormalige huurwoningen. De meeste objecten staan in de gemeente Uden en omliggende dorpen. Van de Ven is aangesloten bij een landelijke keten, die zich Garantiemakelaars noemt. Hij is één van de zeventig aangesloten leden.

Taartenactie
Het hele jubileumjaar door zijn er al acties geweest. Zoals gratis taxaties van panden. Deze week wordt uitgebreid stilgestaan bij de verjaardag van het kantoor. In de regio zijn 35 bordjes met een grote slagroomtaart opgehangen. Deze hangen aan de verkoopborden in de tuin van huizen, die nog te koop staan. “Zoek een bordje en win een taart,” zegt Van den Bergh. Donderdag worden de slagroomtaarten uitgereikt.

Televisieprogramma
Enkele maanden geleden werd het makelaarsbureau benaderd door RTL 4 voor het programma Woontips. “Of we mee wilden werken aan een uitzending over het kopen van een woning in deze regio. Graag natuurlijk, maar ik heb gevraagd om dat in deze week uit te zenden. Het filmen heeft wel een hele dag geduurd, het script mocht ik vantevoren inzien. Ik heb het filmpje al gezien; het is heel mooi geworden,” belooft een tevreden directeur. De uitzending is zaterdag 9 september om 16.00 uur bij RTL 4.

Deskundigheid
Waarom zou ik een makelaar inschakelen om mijn huis te verkopen? Dat is een vraag, die je vaak langs ziet komen in de media. Dat weet Van den Bergh ook. “Tijdens de crisis zag je geen internetmakelaars. Nu volop. Je krijgt bij ons een stuk deskundigheid. De klant moet zich, zoals hij zegt, aan de voorkant goed laten informeren. Wij beheersen de onderhandeling en het goed inschatten van de prijs. Je huis moet goed gepresenteerd worden. Hoe vaak in je leven koop of verkoop je eigenlijk een huis? Misschien maar eenmaal. Ga ervan uit dat wij als team de hele dag voor de klant aan het netwerken zijn. Er wordt steeds ‘aan je huis gewerkt’, zeg maar. En als de klant niet tevreden is, mag hij zo overstappen naar een andere makelaar. Zonder kosten.”

Als je aan de directeur van Van de Ven Garantiemakelaars vraagt, welke kwaliteit een goede makelaar moet hebben, noemt hij als eerste de klik met de klant. Na een eerste persoonlijk gesprek is dat meestal al duidelijk. Wij moeten een grote mate van service verlenen, de mensen als het ware ontzorgen.

Woningmarkt
De woningmarkt beweegt zich in golven. Dat weet ook deze makelaar. “We hadden natuurlijk de crisis, maar in die tijd zijn wij nog doorgegroeid, tegen de stroom in. In 2008 en 2009 was er een klein dipje, maar we zijn steeds een goede boterham blijven verdienen. We konden in 2014 alweer de vierde aankomend makelaar in dienst nemen. Daarnaast hebben we een ander makelaarskantoor overgenomen in die tijd. Momenteel is de markt erg hectisch. Het aanbod daalt en de vraag naar woningen stijgt. In de grote steden is het nog veel erger.

Van de Ven Garantiemakelaars werkt constant aan zijn uitstraling. Daarbij horen goede publicaties en mooie folders. Maar ook een uitgebreide website. Hier leest men dat er in het eerste half jaar al 87 huizen zijn verkocht. Gemiddeld stonden die 134 dagen in de verkoop. En dat is kort ten opzichte van collega-makelaars en tevens is ons gemiddelde onderhandelingsresultaat ook beter dan dat van de regionale collega’s.

En wie kun je beter reclame laten maken voor je bedrijf dan je klanten? Die geven in hun reviews minimaal het cijfer 8. Snelle service, goede begeleiding, een mooie presentatie en een snel tempo. Reacties, die ook bij Van den Bergh als muziek in de oren klinken.